5 TIPS BAGI MEMULAKAN BISNES ONLINE

assalamu'alaikum dan selamat hari selasa..Harini aii nak bagi tips bagi mereka yang baru nak mulakan bisnes secara atas talian (Online). Best tau bisnes atas talian nie..  dapat jumpa kenalan baru dari pelbagai jantina dan peringkat umur.Ehem..dah ada ke idea nak bisnes apa? Janji anda bisnes apa yang anda minat dan mahir.Tak kisah lah,bakery,Makanan berlauk ,pakaian,kasut atau percetakan dan Produk Kesihatan.Tapi bagi aii la..,produk yang berkembang pesat sekarang adalah Makanan.. Yup!! paling mudah.Market pun luas..Ramai wanita bkerjaya diluar sana.Sudah semestinya mereka tidak sempat memasak kan?

Selain itu, produk kesihatan pun apa kurangnya.Ramai nak cantik dan sihat.Dah makanan maju,pelbagai makanan yang boleh menyumbang kepada penyakit.Produk kesihatan pun apa kurangnya permintaan.Produk kesihatan nie dah jadi keperluan asas tau sekarang nie.

okay...,tips bagi mereka yang nakk bisnes online..mestilah:


tips bagi mereka yang baru nak mulakan bisnes







mempunyai sambungan INTERNET (WiFi)

1. Nak iklankan produk atau jualan mesti kena ada wifi kan? nak war warkan kelebihan produk,apa korang jual dan seterusnya untuk berhubung dengan bakal customer.

2. Dengan ada WiFi, seluruh dunia kita boleh berhubung. meluaskan lagi empayar bisnes korang  tu.


PENGIKLANAN :Mempunyai MEDIA SOSIAL  (Facebook,Twitter,We chat, Instagram, Google plus , emel dan Blog)


1.Paling mudah untuk mempromosikan Perkhidmatan, jdan jualan anda ( aii gunakan kesemua medium haa.. paling best Instagram dan blog. Majoriti Customer datang dari sana ..worldwide okay)


AKAUN BANK 

1. Dah kata nak jadi penjual online kan? Sudah semestinya WAJIB untuk korang ada akaun BANK.. (tak kisahlah akaun bank apa pun.. janji memudahkan customer untuk berurusan pembelian.) Beberapa contoh : Maybank,CIMB,HONGLEONG,AMBANK dan kalau bisnes korang membabitkan seluruh negera pastikan ada akaun PAYPAL.

2. Mestilah korang p AKTIFKAN untuk urusan ONLINE di bank masing masing ya.. (Macam aii maybank2u..mudah je, dah aktifkan.Kalo customer dah transfer / bank in duit pada kita.Tak perlu lagi pergi ke mesin ATM untuk check status. Hanya check di hujung jari aje tau. ( Aii rasa hat ni..., kaki beli online pun WAJIB kena aktif jugak untuk urusan beli belah secara online )


POSTAGE

Okay.., Tips seterusnya penghantaran pesanan CUSTOMER.
Customer dah transfer Duit ke akaun bank kita, sudah pastinya korang WAJIB pos barang yang customer pesan tu. 

Nak Hantar Macam mana?? Rileks...,Chill..jangan takut okay.

NAK pos pakai ape? Sampul surat? kertas minyak? surat khabar??? Ohhhhh.... no no yaaa.
setiap kurier ada jual plastik pospaid macam POSLAJU,CITILINK,GDEX .

(POSLAJU kira timbang.. dan kalao packing kotak agak mahal..,sebab dikira mengikut saiz kotak barangan)



mestilah korang kena pos.. KURIER nie ada banyak Jenis iaitu POSLAJU (paling popular untuk seller),GDEX,KANGAROO,CITILINK,ABX,AIRPARK,NATIONWIDE,KTMB.. (aii pakai POSLAJU DAN GDEX jeeee)  Tapi aii cadangkan korang pakai POSLAJU ,sebab ia mudah ,murah dan cepat (Certain tempat lambat,ikut kawasan..kalo pedalaman..mungkin ambil beberapa hari...Pedalaman aii syorkan CITILINK).




TRACKING NUMBER


Pastikan sebelum korang hantar barang customer,korang Snap pic tracking hantar customer.
Ini salah satu nak bagi kepercayaan kepada customer.Mudah untuk customer dan korang untuk jejak barang tu samada dah sampai atau belum.




COD (  CASH ON DELIVERY )

yang nie pastikan korang ada stok ditangan,barulah boleh Cod pada customer
CARA BAYARAN: Aii biasa set tempat untuk customer pickup atau jumpa kat mana-mana atau hantar ke rumah customer ..Jumpa customer dan customer bayar cash pada kita.Mudah tak?


Artikel ini ditulis sebab adik aii yang baru berjinak dengan bisnes jual pakaian..tu aii sediakan sekali untuk korang tips ini..

SEKIAN.. assalamualaikum..


type='text/javascript'>