5 Cara Cepatkan ROTI naik di musim Hujan atau Mendung


Okay.. assalamualaikum.Selamat membaca entri ini kepda korang yang sedang mencari resipi roti.Terimakasih diucapkan kepada korang tu yang sudi menyinggah blog ina ni.



Bagi yang mencari resipi ROTI GOLOK boleh tengok di SINI 



cara cepatkan roti naik 





Okay, entri kali ini ina nak share petua ina sendiri sepanjang ina buat jualan roti tak lama dulu.. eheheeh.Nak share dengan korang, supaya tips ini berkembang.Tamau sorok sorok kedekut ilmu yang ada ini pun, ilmu allah juga..



Dulu masa ina dapat order  dari jiran jiran dan kawan kawan, dorang order secara rushing.Petang karang nak makan, kul 2petang baru order roti.Sadis kan? tapi ina masih bersyukur,ada lah jugak order masuk.Tapi yang paling tak suka ialah, tahap stress.  Ina ni macam orang gila tau.Pernah sampai demam buat roti ni tau. Masa tu, uli guna tangan..3 adunan bancuh..tergeliat tangan ni tau. Duk kejar order.. ehehe. Masa ni baby furqan baru berumur 60hari.. ehehehe.Merah lagi anak kan?


 Tanpa lengahkan masa lagi, ina berikan tips cara bagaimana ina hasilkan ROTI .. cepatkan ROTI itu naik dengan cepat di kala musim hujan mahupun cuca mendung di luar..


1. ON suis OVEN


ON Suis oven 



Pastikan sebelum itu,  oven betul betul panas.. naikkan suhu ke 200darjah celcius.Dan OFF ya oven tersebut.. (Masa ni , korang boleh terus masukkan roti yang siap di bentukkan itu kedalam oven ini)


2. WRAPPING

contoh
Pastikan korang balut roti itu.. macam dalam gambar . Perap sehingga naik 2x ganda dari saiz asal


3.  AIR PANAS


Didalam Oven tersebut, juga perlu masukkan segelas air panas ke dalam cawan. Dibiarkan didalam oven tersebut bersama roti yang ingin diperap (perap selama 30minit)



4. Letakkan roti atas OVEN yang panas bagi mempercepatkan proses menaikkan roti tersebut.



5. MESIN PROOFER ROTI

proofer 

Boleh cuba yang ini, jika korang betul betul serius dalam pembuatan roti dan pastri. Mesin Proofer.. mengambil masa yang pendek bagi proses pengembangan roti







type='text/javascript'>