Yayyy!! Power Cermin Mata Berkurangan

Minggu lepas, ina singgah ke kedai cermin mata .. apa lagi..?. Sudah tentu lah.. nak beli Contact Lens.Ehehehehe.. masih tak serik ina ni kan, si mata 4.. tehehehe.Beli sebab nak guna untuk majlis kenduri aje ni tau.. beli pun yang jenis clear..bukan untuk melawa.







Sesudah sampai di kedai cermin mata itu, terus ina bertanyakan kepada pekerja di situ. Minta cek mata dulu.. manalah tau, kot Power cermin mata ina ni berkurang atau semakin bertambah ke kan? Dan.....sesudah mata di periksa dengan menggunakan peralatan mesin tersebut


 Amoi : "Miss, ni cermin mata lama ke atau masih baru? 

Ina : Errr.. lama dah ni. Kenapa ya?

Amoi : U punya power tak sama lah dengan Mesin ni check.. Cuba U tengok

( Result print itu menunjukkan bacaan power mata ina ialah 475 (kanan) dan Kiri ialah 455 )

Ina : Maknaya?? ( agak lambat pickup...)

Amoi : U punya Power dah kurang.. sekarang mata U ada nampak tak jika guna cermin mata ni?

Ina : Sudah tentu nampak ..masih jelas lagi ni


Amoi : Jadi u nak ikut mana satu power?

Ina : Guna yang latest la ya .. iaitu power contact lens 475 (kanak ) dan kiri 455  ( sebelum ni dekat 1000 power cermin mata)

Amoi : Nanti, bila bila u kena tukar cermin mata ya.. sebab beza banyak sangat nii..


Ina : Bentak hati ina.. ermmm, marketing. Tapi didalam hati , ina pelik lah kan.. ape supplement memang takde langsung makan...hmmm.. pelik pelik ...pelik sungguh.



Dan apabila memikirkan hal ini.. ina cuba mengingati apa yang ina makan sehinggakan power cermin mata boleh turun banyak macam ni.


juice carrot



Akhirnya, baru lah berjaya untuk mengingati kembali.. hahaha...,maklumlah ina ni kan mak anak 3.., sedikit sebanyak turut mempengaruhi daya ingatan ina. Haisshh~~ banyak minum air semut kott.. Dan...,rahsianya ialah ina mengamalkan meminum juice Lobak Merah ... (ehhh.., carrot lahhh..tetiba teringat rakan bloggers di group yang tertanya apakah itu lobak merah.. janggal bunyi nya kan? kikikikiki ).



lobak merah



Kebaikan lain Lobak Merah atau carrot ialah 





1. Memperbaiki masalah seksual


Lobak merah mengandungi sebatian semula jadi yang boleh membetulkan masalah seksual. Radishes ini dapat meningkatkan kualiti sperma dan meningkatkan gairah seksual. 


2. Buah Pinggang 


Sihat Lobak merah juga sangat baik untuk pesakit buah pinggang yang digunakan. Kerana, kandungan sebatian semula jadi dapat menormalkan sistem penyaringan dalam buah pinggang. 

3.  Anti kanser


 Radish juga dikenali sebagai bahan anti-kanser semulajadi. Kandungan beta karoten dalam radishes ini akan ditukar menjadi vitamin A yang pasti diperlukan oleh badan. Vitamin A mampu merangsang pertumbuhan sel-sel yang sihat, sistem imun dan dapat memberi perlindungan kepada sel-sel di dalam badan. 


4. Melawan radikal bebas 


Survei membuktikan jika lobak mengandungi vitamin B, dan juga antioksidan yang boleh melawan radikal bebas dalam badan. 

5. Menguatkan sistem imun


 Lignin yang terdapat dalam karotena atau lobak merah juga membantu menguatkan sistem imun supaya tubuh menjadi lebih sihat. 

6. Manfaat vitamin A


 untuk badan Radishes mengandungi vitamin A dalam bentuk beta-karoten. Makan jus lobak merah akan meningkatkan sistem ketahanan badan dan dapat mencegah kanser, penyakit dan penyakit jantung. 

7. Sebagai badan pelangsingan badan 


Lobak juga boleh digunakan untuk melangsingkan badan. Sebatian semulajadi boleh membantu mengurangkan selera makan. Ini kerana kandungan enzim yang wujud dalam radish merah boleh mencerna dan menghalang kehadiran simpanan lemak dalam badan. Jadi, lobak merah boleh digunakan sebagai pilihan yang sesuai untuk anda yang ingin menurunkan berat badan. Selain kaya dengan potasium, lobak juga mengandung vitamin B6 dan vitamin C. Serat yang terkandung dalam sayur-sayuran ini akan membuat anda kenyang lebih lama.

 8. Baik untuk kesihatan kulit 


Mengkonsumsi radishes ini secara rutin dipercayai memperlancar kulit. Vitamin C terkandung di dalam lobak berkhasiat sebagai antioksidan. Radish juga mengandungi banyak air supaya ia baik untuk memenuhi tahap penghidratan badan. Radish sangat baik untuk kulit kerana ia mempunyai Vitamin A dan antioksidan yang akan melindungi kulit dari matahari. Radish juga dapat mencegah timbulnya jerawat, kulit kering dan memenuhi nutrisi yang betul pada kulit badan. Kandungan zat besi juga berkhasiat untuk meningkatkan jumlah sel darah yang dapat membantu mencerahkan kulit. 

9. Baik untuk kesihatan mata


 Beta karoten yang terkandung dalam sayuran oren ini akan membantu meningkatkan kesihatan mata. Dengan kerap memakan radishes ini, anda akan mendapat mata yang sihat dan mengelakkan mata yang berkilauan. 

10. Mengatasi Hipertensi 


Radishes ini juga mengandungi potash succinate yang anti hipertensi. Sebatian ini juga dapat membantu mengurangkan tekanan darah. Jadi Radish Merah juga boleh menjadi pilihan sebagai diet untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi.


sapa tak mahu cantik kan??






Alhamdulillah... mata ina sudah kembali pulih rabun secara perlahan lahan..Lobak Merah ni banyak betul khasiat dia tau, dari buah boleh dijadikan Juice.Dan jangan tak tahu ya..., hampas carrot ni pula, ina jadikan scrub muka.. huhuhuhuuuuuhu.Scrub bagi menanggalkan sel kulit mati serta untuk kecantikan wajah secara semulajadi..boleh juga di amalkan oleh pelbagai jenis kulit wajah. #kongsirezeki tak mahu kedekut ilmu, biar kita cantik berjemaah... keep gorgeous!!! hihihihi

Dan lagi satu tips,ina suka lakukan urutan pada sekitar mata..emm,yang ni tunggu ina buat tutorial ya.. eheheh


type='text/javascript'>