Bangunlah Melayu!





Memasuki bulan august 2018.Sangat cepat berlalu nya masa.. tup tup dah bulan 8.Rasanya..,macam baru sahaja bulan julai kott.Ni sudah bulan august.Iya..,bulan ni juga..umat islam akan menyambut Aidiladha (Raya Korban)..


Di bulan yang baru ni, didoakan semoga korang positif  serta murah rezeki selalu.Siapa? Awaklah..,yang membaca ni ehehe.Ina pula..,memang positif jer.


 Tengok drama je pun.Masih okay jer.. tak nak meroyan lah.Drama je kan. Itu baru drama.. ehehehe. Tetapi,drama tu sebenarnya ia diangkat  dari kisah benar.Yup.. kes laki curang.. orang ketiga ,isteri nusyuz.Semuanya memang betul berlaku dalam dunia realiti.



Dunia khayalan vs Realiti


Yang tak real,laki kaya raya pastu berkahwin dengan orang miskin.Suami beli kereta bmw sport untuk isteri (yang masih student U)...,urmmm..tak logik di situ.Kisah begini..,yang buatkan ramai anak-anak dara memasang angan-angan untuk hidup mewah begini.Melayu di momokkan jalan cerita begini.Rosak pemikiran anak muda sekarang. 

Jika setakat di jadikan teladan sahaja,okaylah.Tetapi janganlah sampai terpengaruh dengan jalan cerita tersebut.Ada baik buruknya juga.Terutamanya hal-hal negatif.Kadangkala ada drama yang mengajar supaya melakukan ke arah perkara yang tidak baik.Banyak.. tapi pokok pangkalnya hati.Di situ lah bermula.. 


Bagi ina,mereka yang tak kuat dalaman..mental.Dinasihatkan janganlah menonton cerita-cerita begitu.Membuang masa..dah tengok,lepastu asyik marah-marah dan akhirnya timbul syak wasangka kepada pasangan masing-masing.Tak gitu?? 


Ehhh,,terbebel pula pasal drama melayu ni.Tetapi sejak akhir-akhir ni lah.Semakin menjadi-jadi drama melayu kan? Sana sini memaparkan jalan cerita yang hampir sama.Rugi masa jerr. Tengok pula maghrib..lagi lah banyak setan masuk merasuk diri tu.


Baca : Tips positif 


Rezeki allah luas


Kepada korang tu..janganlah terlalu stress.Stress apa? Ajal,maut,rezeki semuanya di tangan allah.Yup..,salah satunya.Rezeki.. rezeki ni kan banyak allah turunkan kepada umatnya.Rezeki bukan sahaja berbentuk wang ringgit tetapi ia mungkin boleh hadir dalam bentuk kebahagiaan,kesihatan mahupun zuriat.

Kalau korang masih jealous dengan seseorang itu.Nescaya,memang allah takkan hadirkan rezeki kepada kita.Percayalah.. ! Cuba cermin diri kita sendiri. Muhasabah diri. Bagaimana hubungan kita dengan allah? Jaga solat tak? Ada segerakan urusan allah? Sedekah? Infaq? Haa.. gitu. Solat sunat? Ada usaha tak? Kalau asyik berdoa tetapi tindakan takde,pun tak boleh juga yerr. Okay..malas nak bebel dah ni.Ehehehe.. Bye.. 



Catat Ulasan

4 Ulasan

Yaya Mohd berkata…
salam kak ina..

nasib yaya xminat sgt tgok drama mly ni..tgok tv pun jrang sbnrnye..huhu
citer skrng melalut kelautt ^o^
Yaya Mohd berkata…
Nasib xminat tgok drama mly sgt.tgok pun kdng je..
bhye citer zmn skrng..remaja yg tgok pun mahu nya pasng angan jumpe laki kaya and so on bla bla bla..
huhu melalut citer kelaut ^o^
Aisya Ismail berkata…
Hahaha kadang tu diorg meroyan sesaje je.. tutup fb jalani hidup macam biasa.
azlina ina berkata…
yang tu okay jer.Tapi jenis yang jenis emosi bila menonton tu..yang tu bahaya.