INI 7 TIPS BAGI ORANG MUDAH PUTUS ASA

 Kadang-kala, kita semua tidak terlepas daripada mood down, rasa tidak bersemangat dan perasaan ingin berputus asa. Manakan tidak,  ini adalah disebabkan faktor sekeliling untuk mempengaruhi emosi seseorang. Tetapi bagaimana untuk kembali bangkit daripada sifat ingin berputus asa, down serta rasa tidak semangat tersebut? Jadi, untuk masalah tersebut akan saya berikan tips untuk kembali bangkit.

 

 baca : Keluar Dari MINDA MISKIN

ini tips bagi orang mudah putus asa

 

 

 

7 Tips untuk kembali bangkit :



#1. BERHENTI scroll social media, buat masa sekarang.

Semakin scroll, kalian membaca status-status di wall . Kalian akan jadi teruk jatuh. Kalian akan rasakan, diri kalian tidak berguna. Loser! Seterusnya, kalian akan jadi seseorang yang negatif. Tidak berkeyakinan. 


#2. MENULIS

PAKSA DIRI untuk menulis. Bebaskan fikiran kalian. Menulis lah hal-hal yang baik. Luahkan melalui penulisan tetapi bukanlah menulis dengan beremosi. Menulis dengan tenang. yang tenang pasti Menang. Okay? 



#3. STRATEGI

Rancang strategi terbaru untuk kembali pulih. Tulis target kalian. Berapa nak capai. Serta bagaimana pula untuk mencapainya. Pastikan target mempunyai tarikh untuk dicapai. Dengan mempunyai tarikh bagi mencapai target tersebut, minda akan berusaha mencari jalan untuk sampai ke target. 



#4. JANGAN LAMA-LAMA DOWN

Ingat! Semakin lama, kalian down. Semakin kalian ketinggalan di belakang. Jadi, segera bangkit! Bergerak laju..  kalian lambat, kalian ketinggalan. Maklumlah, dunia sekarang ni, persaingan sangat banyak. Antara nak dengan tak je kalian berubah.


#5. KISAH KEJAYAAN

Ingati kembali, kisah kejayaan kalian. Apa yang telah kalian capai setakat ini. Dapat upgrade dari agen ke stokis ke atau sebagainya. Dapat pecah target RM 10,000 sebulan ke kan? Itu semua boleh menjadi penguat kalian untuk bangkit kembali.



#6. WHY

WHY kalian apa? Ingat, jika kita kejar akhirat. Allah lorong kan jalan yang betul untuk kalian. Kejar akhirat, insyallah dunia juga Allah bagi. Contohnya : Bayar zakat , sedekah , atau infaq tanpa lompong.. 



#7. MUHASABAH DIRI

Perbaiki diri. Jadi lebih baik dari sebelumnya. Buang ego, bongkak dan sombong dalam diri.

Ingatlah! Mereka yang sombong, dia akan jatuh ke lembah paling dalam sedalamnya. 

 

Akhir kata, saya doakan kalian untuk kembali bangkit. Semoga dengan tips kembali bangkit ini, kalian menjadi seorang yang proaktif dan agresif supaya kekal konsisten dalam apa jua bidang kalian ceburi. 

 

 
Jom kembali bangkit!

type='text/javascript'>