WANITA! BACA INI.. Senggugut



Awas jika ada tanda Tanda berikut!


1. Senggugut yang semakin teruk, bermula sejak umUr remaja dan tidak hilang lepas kahwin.


2. Senggugut dan tidak hamil selepas lebih setahun kahwin.


3. Senggugut dan hamil tetapi sering gugur diawal kehamilan.


4. Mengalami sakit atau tidak selesa waktu persetubuhan dengan suami.


5. Sakit pinggang khususnya waktu haid.


6. Perdarahan tidak tentu masa disertai sakit dibawah perut.


7. Senggugut atau perdarahan setelah lama tidak melahirkan anak dan umor dalam lengkongan 40an tahun.


8. Jika didapati rahim retroverted (kebelakang) bila discan oleh doktor pakar gyne , berserta tanda tanda senggugut dan sukar hamil atau sering gugur.







langkah langkah perlu diambil




1. Jumpa pakar buat scan vaginal atau TVS dimana akan dapat dikesan rahim retroverted, cyst dalam ovay dan dinding otot rahim menebal dibahagian dinding belakang .


2. Buat bedah laparoscopy untuk laser endometriisis, buang cyst, repair saluran fallopian jika sumbat, betulkan rahim yang retroverted kepada anteverted.


3. Lepas bedah penting untuk meningkatkan immunty untuk mencegah tumbuh semula penyakit endometriosis dan meningkatkan pekuang hamil.
Sangat penting makanan berzat dan berkhasiat, ambil langkah untuk kurangkan stress dan mengurangkan pendedahan kepada toksin.


4. Jauhkan semua makanan dan minuman yang mengandungi pengawet, perisa dan pemanis, seperti fast foods, junk foods, burger, hot dog, nuggets, french fries dll.
Juga jauhkan makanan dan minuman yang mengandungi gula dan tepung - donut, kueh2, ice krim , chocolat dll. Jauhkan minuman soft drink , jus dan kordial dalam botol atau kotak. 
type='text/javascript'>