Mama, Jom Solat Subuh ..


2:50 PM








Pagi tadi bangun jam 4.18 pagi. Ina bangun untuk melakukan solat tahajud. Seusai solat sunat, Soffea pun bangun dan bertanya. "Mama, sekarang sudah pagi ke". Terkejut tau.


  Rupanya Soffea dah bangun. Katanya tunggu mama habis solat sebab dahaga.Yer,malam tadi memang cuaca agak panas membahang. Malam tadi,aircond memang tutup. Kedengaran bunyi guruh yang agak kuat jam 1 pagi. 


 Selepas menuju ke dapur, Ina dah pesan pada Soffea agar  sambung tidur.Lagipun masih awal.Dan katanya nak tolong mama melipat kain baju yang berlonggok.Hihhihi.. sejuk perut mendengar pabila Soffea yang berusia 4 tahun tu offer nak tolong mama melipat baju yang berbukit.Kain sehari jer tu,basuhnya 2 kali sehari tau tak? 


 Apabila hampir siap melipat kain,kedengaran pula azan subuh berkumandang. Dan.. "Mama, jom solat subuh". Katanya Soffea. Ina? tergamam sekejap.Apa jadi budak ni tiba-tiba jadi baik.



Ohh, rupanya doa dan teknik yang ina pelajari dalam Feeling Are Prayers tersebut telah mengubah segalanya. Dengan berdoa dan feeling yang kita cipta, akhirnya berjaya mengubah apa yang kita inginkan dalam kehidupan. Alhamdulillah, memang ada Ina bayangkan anak-anak dengar kata dan solat tak tinggal.Tak sangka betul, Soffea yang berusia 4 tahun pun sama berubah.Selain dari Sara yang berumur 7 tahun.Alhamdulillah,syukur.. 


Dulu memang anak-anak kena paksa solat. Pelbagai cara nak bagi mereka ni solat.Seperti belikan kain solat dan sejadah yang cantik.Pernah juga cerita pada anak-anak kisah orang yang tak solat,akan dibelit ular hitam yang sangat besar. Kes yang pernah berlaku di Tanah Perkuburan Bukit Sekilau,Kuantan.Penggali kubur ada ternampak benda hitam,puas bertukar tempat.Akhirnya kali ke 3,terpakasa juga ditanam tempat yang ada benda hitam tu.Selepas siap digali,jenazah berjaya dimasukkan ke liang lahad.Orang ramai mendengar suara sayup seperti  orang meminta tolong.Nauzubillah minzalik.Itu pengajaran bagi kita semua yang masih hidup. 


Pendek kata, kita nak oranglain berubah.Diri kita haruslah berubah terlebih dahulu. Seterusnya baru lah keadaan sekeliling akan turut berubah apabila vibrations match . Menjadi akhirnya.Insyallah.









3 comments:

  1. aduhai...
    aida kena dpt kan details ni.
    ijat liat nak solat subuh :) duhai anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah,pasti anak berubah nanti.

      Delete
  2. baguslah ina dpt anak yg rajin solat. Alhamdulillah..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.