MITOS TENTANG ALOE VERA PATUT ANDA AMBIL TAHU


Jumaat, Januari 01, 2021

Aloe Vera untuk  Kecantikan dan Juga Kesihatan | ALOE vera atau lebih dikenali sebagai pokok lidah buaya. Ramai individu mencari aloe vera bagi mendapatkan khasiat kepada kecantikan mahupun kesihatan. Kini ia juga banyak digunakan dalam produk kesihatan dan kosmetik.

ALOE Vera atau lebih dikenali sebagai pokok lidah buaya adalah antara tumbuhan semula jadi yang paling banyak khasiat kepada manusia sama ada untuk kegunaan luaran mahupun dalaman.


Aloe Vera bagus
Mari kita lihat 12 MITOS mengenai Aloe Vera Ini.. 

1. ALOE VERA DAN CARA PEMBIAKAN

Tanah untuk tumbuhan mesti bernafas. Oleh itu, kerikil, kerikil batu atau pasir ditambahkan ke tanah. Ia adalah perlu untuk mengikuti peraturan penyiraman: pada musim panas, ia cukup untuk melembapkan tanah sekali seminggu, dan pada musim sejuk - selepas tanah kering.

2.  TANAM DARI ANAK 


Carilah anak lidah buaya. Anak adalah bahagian dari tanaman utama. Anak pokok biasanya berukuran lebih kecil dan memiliki warna yang lebih cerah, serta memiliki rangkaian akar sendiri. Carilah anakan di sekitar pangkal tanaman. Beberapa hal yang perlu diperhatikan saat memilih anakan yang ingin dipotong:
  • Anak pokok harus berukuran seperlima dari tanaman utama.
  • Pilihlah anak pokok yang mempunyai minimal 4 daun dengan tinggi beberapa sentimeter.

  Keluarkan seluruh tanaman dari dalam pot, jika memungkinkan. Ini mempermudah Anda untuk menemukan tempat melekatnya anakan pada tanaman utama. Mungkin Anda harus membersihkan tanah yang menempel pada akar agar anakan tersebut bisa terlihat lebih jelas. Anakan melekat pada tanaman utama, tetapi memiliki rangkaian akar sendiri.

 

  potong anak tersebut dari tanaman utama, tetapi usahakan agar akarnya tidak putus. Anda boleh memisahkan anak dengan mudah. Jika tidak, gunakan pisau yang bersih dan tajam untuk memotongnya. Biarkan luka potongan mengering selama beberapa hari sebelum Anda melanjutkan. Ini boleh mencegah infeksi.

  • Anak pokok tersebut harus mempunyai akar yang masih melekat.
  • Sesudah Anda memisahkan anakan dari tanaman utama, kembalikan tanaman yang lebih besar ke dalam pot.

  Carilah pot yang mempunyai lubang pembuangan di dasarnya. Ini hal yang sangat penting. Seperti halnya tanaman lain, lidah buaya menyukai air, tetapi tidak suka dengan air yang menggenang. Apabila pot Anda tidak mempunyai lubang pembuangan, tanahnya akan terus terendam air. Ini boleh membuat akarnya membusuk sehingga tanaman Anda akan mati.

 

Isilah pot Anda dengan tanah untuk kaktus. Apabila Anda tidak memilikinya, buatlah sendiri dengan mencampur satu bagian tanah dengan satu bagian pasir.
  • Sebaiknya Anda mengisi bagian bawah pot dengan kerikil terlebih dahulu. Ini dapat memperlancar aliran pembuangan air.
  • Kadar pH tanah harus berkisar antara 6 hingga 8. Apabila pH tanahnya kurang tinggi, tambahkan dolomit yang bisa didapatkan di toko pertanian.

Buatlah lubang kecil pada tanah dan masukkan anakan lidah buaya ke dalamnya. Lubangnya harus cukup dalam untuk membenamkan akarnya hingga seperempat bagian tanaman (mulai dari ujung akar sampai ke atas). Banyak pekebun yang menyarankan agar akar direndam terlebih dahulu di dalam hormon pertumbuhan untuk mempercepat pertumbuhannya.

 

Tempatkan tanaman di tempat cerah dan siram kembali tanaman tersebut satu minggu kemudian. Setelah ini, Anda dapat menyiraminya seperti biasa. Untuk mempelajari cara merawat lidah buaya secara lebih intensif.
 
 


PETUA CANTIK DAN SIHAT DENGAN ALOE VERA 

Penyembuhan Luka & Kesan Kulit Terbakar


Pokok lidah buaya boleh merawat kesan kulit terbakar 9 kali lebih cepat berbanding ubat biasa yang terdapat dipasaran. Hanya ambil bahagian isi lendir (gel) pada pokok lidah buaya dan dicampurkan bersama madu.

Kemudian kisar sehingga halus dan masukkan kedalam bekas ubat yang kecil yang sudah tidak digunakan dan bekukan didalam peti sejuk. Sapu pada luka kerana aloe vera dan madu dapat meningkatkan penyembuhan luka. Aloe vera juga dapat merangsang pertumbuhan semula sel kulit baru dan mempunyai kesan antibakteria.
 

Garis Halus Dan Kedutan Pada Wajah

 

Ambil lendiran pada daun lidah buaya dan kisarkan bersama yogurt dan madu serta spirulina. Sapukan pada keseluruhan wajah dengan menggunakan kapas muka dan biarkan sehingga kering. Cuci bersih dan lihat hasilnya. Lakukan seminggu 1-2 kali, ianya dapat mengurangkan garis halus dan kedutan pada muka. Dengan melakukan ini secara konsisten juga dapat meremajakan kulit wajah .

 

 Rambut Berkelemumur dan masalah lain

Vitamin A, C dan E yang terkandung dalam daun lidah buaya sangat berkesan untuk mengawal masalah rambut dan kulit kepala.

Ambil sedikit yogurt, aloe vera gel, sebiji pisang dan cecair vitamin E, kisar kesemua bahan sehingga halus dan sapukan terus kebahagian akar sehingga ke hujung rambut. Biarkan seketika dan cuci serta keringkan seperti biasa. Alur rambut yang sebelum ini nampak rongganya, kini semakin lebat.

Urutkan lendir lidah buaya ke kawasan kulit kepala sebelum tidur, ianya dipercayai berfungsi bagi melegakan rasa gatal kulit kepala serta berkesan untuk menangani masalah kelemumur. Cara ini juga sesuai dilakukan untuk menguruskan rambut dengan kesan lebih natural.

 

 BAGI MEMUDAHKAN ANDA, SAYA SYORKAN PRODUK ALOE VERA FOREVER LIVING.

 

 

Ditubuhkan pada tahun 1978 berbekal daripada impian dan kerja keras, Forever Living kini merupakan syarikat bernilai berbilion dolar, yang berpangkalan di Scottsdale, Arizona, yang mengeluarkan dan menjual berpuluh-puluh produk kesihatan dan kecantikan.

Orang seperti anda mengedarkan produk-produk ini untuk meningkatkan taraf hidup, memberikan peluang untuk memiliki perniagaan sendiri dan menjamin masa , kewangan dengan pelan yang telah terbukti. Dengan lebih sembilan setengah juta pengedar di lebih 155 negara, Forever Living menawarkan peluang dengan kehidupan yang lebih sihat dan selesa.

Discover Forever Living company here

Lawat laman web syarikat di sini
1.Forever Living Products
2.Forever Global Rally World Wide Event
3.Forever Living Discover


Produk Forever Living adalah sebuah syarikat yang mempunyai rekod prestasi yang terbukti dan menunjukkan integriti dengan setiap keputusan perniagaan. Walaupun ada syarikat lain yang mendakwa menawarkan peluang yang sama, ini adalah penting untuk memahami apa yang menjadikan syarikat pemasaran secara rangkaian yang berjaya.

FAQ MENGENAI ALOE VERA DAN FOREVER LIVING :

Q: Bolehkah aloe vera membantu saya menguruskan badan?

A: Aloe Vera yang diambil sebagai minuman akan membuang toksik di dalam badan dan membersihkan saluran penghadaman dari masa ke semasa. Ia juga mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral yang membantu membawa badan kembali kepada keseimbangan semula jadi. Oleh itu, ia juga membantu menurunkan berat badan secara tidak langsung apabila sistem penghadaman menjadi lebih sihat.

Q: Bolehkah aloe vera merawat masalah kulit?

A: Aloe vera telah lama digunakan oleh Negara Negara yang beriklim panas sebagai pelembap dari sinaran matahari. Aloe vera mampu mencantikkan dan menyihatkan kulit serta merawat masalah seperti jerawat, luka kecil, psoriasis, gigitan serangga, melecur dan memudarkan parut .

Q: Bolehkah aloe vera ditanam sendiri?

A: Dalam banyak negara-negara Eropah ia adalah perkara biasa bagi menanam pokok aloe vera di setiap rumah. Daunnya diputuskan dan gel diperah keluar untuk merawat luka, terbakar dan grazes. Namun, aloe vera yang terbaik adalah di Amerika, Afrika ,Arizona dan Australia disebabkan iklimnya. Gel aloe vera adalah yang terbaik apabila tumbuhan mencapai kematangan (selepas 5 tahun).

Q: Adakah aloe vera boleh dimakan dengan ubat-ubat lain?

A: Boleh,tiada masalah. Ini kerana aloe vera adalah ubat semulajadi dan makanan tambahan .Malah aloe vera belum ada isu dengan pengamal perubatan. Sekiranya masih ragu-ragu diharuskan berjumpa dengan doctor terlebih dahulu.

Q: Bagaimana saya boleh tahu sama ada minuman Aloe Vera saya adalah berkualiti atau tidak?

A: Ujian yang paling mudah adalah melalui visual. Aloe vera yang baik akan kelihatan kurang jernih dengan bit terapung di dalamnya sama seperti jus oren segar.
Jika cecair adalah jernih ia mungkin telah ditapis (ini tidak bermakna ia tidak mengandungi kebaikan, tetapi sangat kurang)
Terdapat juga serbuk Aloe Vera yang boleh bercampur dengan air tetapi ia adalah lebih baik untuk mencari produk yang semula jadi,tulen dan dipatenkan. Ini kerana aloe vera yang telah melalui beberapa proses seperti dipanaskan dengan suhu yang tinggi boleh memusnahkan nutrient-nutrien berfaedah didalamnya.

Q: Berapa lamakah untuk saya melihat kesan selepas meminum aloe vera?

A: Ini bergantung kepada tahap kesihatan seseorang. Setiap orang mempunyai tahap kesihatan dan antibody yang berbeza,oleh itu tempoh masa untuk melihat kesan juga akan berbeza. Secara umumnya ia adalah disyorkan bahawa anda secara beransur-ansur meningkatkan kuantiti aloe vera yang diambil sehingga anda berasa beberapa manfaat, kemudian anda secara beransur-ansur boleh mengurangkan jumlah sehingga anda mencapai tahap keseimbangan.
Sebagai contoh jika anda mempunyai artritis selama 10 tahun anda mungkin perlu untuk minum Aloe Vera selama 10 bulan sebelum anda melihat kesan.

Q: Berapa banyak kuantiti aloe vera perlu saya minum?

A: Kuantiti aloe vera bergantung kepada sebab anda meminum aloe vera. Biasanya adalah:
1. Kesihatan umum – sekiranya anda tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan,disarankan 30-50 ml sahaja sehari.
2. Merawat pelbagai penyakit-untuk merawat penyakit anda perlu mencuba 30-50 ml,dan meningkatkan kuantiti secara beransur-ansur sehingga dapat melihat kesan pada penyakit.

Q: Apakah beza aloe vera jus dan aloe vera gel?

A: Jus Aloe Vera adalah diperbuat daripada bahagian yang pahit daun yang dikenali sebagai Aloe Latex. Aloe Latex mempunyai khasiat yang sangat sedikit berbanding bahagian lain aloe vera.
Aloe Vera Gel pula diperbuat daripada 'gel' dalaman daun yang mempunyai khasiat tertinggi di dalam aloe vera.Sesetengah pihak mendakwa aloe vera mereka adalah aloe vera gel ini kerana dengan menambah pemekat ianya akan kelihatan seolah-olah gel asli.



Untuk info lanjut , Ikuti Social media dibawah ini :
Channel Telegram :Cikgu Syed


MITOS TENTANG ALOE VERA PATUT ANDA AMBIL TAHU  MITOS TENTANG ALOE VERA PATUT ANDA AMBIL TAHU Reviewed by azlina ina on Jumaat, Januari 01, 2021 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.