4 Panduan Apabila Ghost Writer ketiadaan Job Menulis.

Jangan bersedih, jika Ghostwriter tiada job. Allah nak beri anda stabilkan emosi kembali. Emosi yang tidak tenang, sukar untuk menarik perkara positif. Begitu juga dengan ghostwriting job. Mungkin anda boleh menstabilkan emosi dengan melakukan perkara yang disukai. Dalam artikel ini, saya mahu berkongsi panduan Ghost Writer yang gerenti berkesan untuk anda ikuti. 


panduan-ghost-writer






Apakah Panduan yang perlu di ambil oleh Ghost Writer apabila ketiadaan job menulis? 



1. Revision

Buat semakan hasil kerja lalu. Yang mana boleh dibaiki, sila perbaiki untuk pelanggan seterusnya. 

Sebagai contoh : Periksa kembali gaya penulisan anda, format yang anda gunakan adakah betul? 


2. Membaca

Saranan saya adalah dengan membaca buku yang anda minat sahaja. Sebaiknya buku yang memberi manfaat, bukan semakin menambah emosi seperti Novel yang penuh emosi pelbagai seperti sedih melampau, marah, ketakutan dan gembira hanya sekejap.


panduan-ghost-writer




Bagaimana ingin memilih genre buku? sila tanya diri sendiri. Buku bagaimana menambat hati anda? boleh membantu menaikkan semangat. Maka, buku itu lah  yang harus di baca. 


3. Menulis

Perbanyakkan latihan menulis untuk mantapkan kemahiran yang ada.  
Selain melatih menulis kapsyen di Facebook serta Instagram, anda boleh buat latihan menulis copywriting dan storytelling.

 Latihan di mana? di kesemua media sosial yang anda miliki. Jadi jangan segan.


4. Sertai kelas


Pilih mana-mana kelas yang anda mahu ikuti. Selepas sertai kelas, sila buat sampai jadi.

Andai kata anda rasakan pembaziran  memasuki mana-mana kelas, harus ingat. Anda seorang yang tawarkan bisnes kepada pelanggan. Jadi? adakah satu kerugian?

Manakala, dari sudut pandang pelanggan. Mereka hanya pilih penulis yang mempunyai ilmu sahaja untuk menulis bagi pihak mereka.


Risaukan jika tidak pulang modal dengan pelaburan tersebut?


fikir kembali cara lain untuk gandakan wang modal tadi untuk tawarkan servis seterusnya .
Ubat mindset!




Oleh itu, jika anda berada dalam fasa ketiadaan job sebagai Ghost Writer. Saya nasihatkan anda untuk ikuti panduan Ghost Writer. Jangan sesekali berhenti untuk promosikan diri sebagai penulis. Kerana peluang menulis ini besar, cuma anda selaku Ghost Writer perlu agresif mendapatkan job. Juga perlu ketahui audiens di mana berkumpul. 



Jika mahu sertai Kelas Ghostwriter Expert, boleh hubungi saya di pautan whatsapp sebelah. Nak jadi Ghostwriter Expert . Ada lebih 10 tajuk akan saya kupas dan ada sesi bedah profile penulis. 


Yuran kelas RM 39 Early Bird (50 Orang terawal ). Akan berubah kepada harga normal iaitu RM 99 . Setiap kelas akan diberikan rakaman. 



Catat Ulasan

1 Ulasan

Roziah @ Cie berkata…
memang kena banyakkan menulis untuk tambahkan skill penulisan