E-book Ghostwriter iaitu penulis yang menulis e-book client. Sebelum di kenali sebagai e-book Ghostwriter, sangat sukar untuk mendapatkan job begini. Ia melibatkan banyak aspek yang perlu di pelajari serta pengalaman menulis e-book. Jom ikuti kisah pengalaman sebelum bergelar E-book Ghostwriter.

 

 

pengalaman-ebook-ghostwriter-malaysia

 

    1        Pengalaman di Offer Rakan dengan Tugasan Ghostwriter.

    2        Tugasan Ghostwriter atau Penulis Upahan

    3        Upgrade Skill, Sebab rasa tidak selesa.

    4        Lebih dari 10 kali kena Reject untuk dapatkan job ebook

    5        Dapat Ghostwriting Job ebook dalam English

    6        3 Tahun Bergelar Ghostwriter

     

    6.1       Pengalaman di Offer Rakan dengan Tugasan Ghostwriter



    Teringat kembali kisah 3 tahun lepas..


    "Bestnya awak dapat job e-book ya." Kata aku di applikasi whatsApp rakan setelah melihat status dia update.


    "Best Kak. Nak tak job e-book English? sebab sekarang takde masa nak siapkan." pelawa rakan itu tadi. 


    "Wah. Best tu." Dalam masa yang sama, fikiran aku menerawang bahawa aku ni takde langsung ilmu dalam bidang penulisan. Mana mungkin aku nak sediakan, sebab aku bukannya join mana-mana kelas penulisan masa ini. Silap hari bulan, aku yang kena tipu. 

     
    "Takpelah, lain kali kak ambil ya." Serba salah sebenarnya aku menolak. Sebab aku sendiri pun perlukan duit ketika itu. Tapi aku percaya rezeki aku ada suatu hari nanti.


    "Bukan susah kak. Mudah je tuu. Tapi takpelah kak tak nak, tak boleh nak paksa lagi." Kata Syaza yang pasrah dengan keputusan aku. Syaza ini dia master dalam kerja penulisan ebook. Cuma 3 tahun kebelakangan, dia ‘ghaibkan diri’ dari orang ramai.


    Aku rasa berdosa pula, JIKA tawarkan servis menulis tanpa sebarang ilmu dari orang yang betul. Risau sangat-sangat. Tambahan lagi client bayar penulis, mengikut apa yang diinginkan. Tiba-tiba penulis tak tahu uruskan, tak ke bahaya dan mencalarkan reputasi seorang penulis. 


    Buat pengetahuan rakan-rakan, menjadi ghostwriter perlukan pelaburan dari segi wang ringgit terutamanya. #Ghostwriter pun berbisnes, cuma ia dalam kategori bidang servis.

    Jadi, jangan takut-takut untuk lakukan pelaburan dengan sesuatu yang mampu mendatangkan hasil. 

     

    Apabila di ingatkan kembali, sejak  2020 lagi aku memasuki dalam pelbagai kelas online berbayar. Kisahnya, kalian boleh baca di sini. Dan, dari sini lah servis ghostwriter aku bertambah. Dan ia satu kepuasan buat diri aku. Ketika ini, aku baru sahaja bergelar ghostwriter selama 3 tahun dan menceburi bidang blogger pada tahun 2016.

     

        Namun, sebagai seorang ghostwriter aku tidak boleh mendabik dada. Pesan sifu aku, jadi lah macam padi. Semakin tinggi, makin menunduk dan jangan jadi seperti lalang. Tambahan lagi, itu bukan sikap aku begitu. 

     

     Baca artikel : Servis Menulis Yang di tawarkan

     

    6.2       Tugasan Ghostwriter Yang Anda Perlu Tahu

     

    Sebenarnya tugasan ghostwriter ada banyak. Dulu, sebelum aku memasuki dunia ghostwriter. Apa yang aku tahu, ghostwriter tu menulis buku jer. Apabila aku terjerumus dalam bidang Ghostwriter ini, baru terbuka mata. Bukan setakat menulis buku sahaja tugasan Ghostwriter, ada banyak. Aku senaraikan terus kerja-kerja Ghostwriter yang aku pernah buat dan tahu.

     

    1. Menulis Surat-surat Rasmi ( tapi ada je setakat ini yang minta menulis surat nak alihkan tiang TNB, Surat minta kenaikan gaji, surat minta permit, dan surat nak minta ‘tittle Dato’ pun ada )

    2. Menulis Skrip Iklan ( pernah buat untuk media sosial )

    3. Transkrip Video Iklan kepada ayat Copywriting secara  bertulis.

    4. Translate Copywriting ( bukan sekadar translate, tetapi perlu tahu menulis copywriting. Sebab English dan copywriting Bahasa Malaysia tidak sama )

    5. E-book ( buku digital yang  terus boleh diakses melalui smartphone dan computer mahupun laptop ) Ini pun dah banyak jenis aku menulis. Dan semuanya jenis ebook panduan.

    6. Menulis Caption Media Sosial ( Ini pun pernah buat, kerjanya tidak susah. Cuma perlu kreatif penggunaan ayat )

    7. Membuat artikel ( Ini pun banyak dah artikel aku sediakan untuk pihak client. Niche kesihatan, kecantikan, Industri, keagamaan, kewangan, kekeluargaan, teknologi )

    8. Manuskrip buku ( Pernah menulis satu buku kisah hidup client )

    9. Proofread dan editing.

    10. Menulis minit mesyuarat.

    11. Menulis Memo.

    12. Menulis Cerpen.

    13. Menulis Anekdot.

    14. Menulis Copywriting.

    15. Buat Tagline. ( Tapi aku hanya translate sahaja. Walaupun translate, nak pecah juga kepala otak fikir. Ini aku pernah buat beberapa kali, bekerjasama dengan Designer Interior Design )

    16. Menulis Ucapan.

    17. Uruskan page bisnes client. ( Kebanyakan yang datang kepada aku ialah pemilik jenis servis. 2 Bengkel kereta, laundry, Spa dan Industry )

    18. Review artikel di Blog. ( biasa aku menulis review bisnes client di blog aku sendiri. Dan perlu baclink artikel client juga )

     

     

     

    6.3       Upgrade skill, sebab Rasa Tidak Selesa


              Seperti aku beritahu tadi, dah namanya bisnes. Dia ada proses untuk melaluinya. Ada fasa struggle, kemudian baru rasa selesa tapi dalam bisnes tak boleh selesa sebab bila selesa je wujud dalam diri kita akan jadi malas untuk berusaha. 

    Serius, banyak juga pelaburan yang telah  aku laburkan dalam dunia penulisan. Sejak tahun 2020-2022, aku tidak berhenti menimba ilmu.  Itu belum lagi masa yang aku korbankan bersama keluarga demi mengikuti kelas-kelas online sampai tengah malam. Ada yang berturut-turut selama 36 jam juga. 


                        Masya Allah, tabarakallah. Apapun, suami ku memahami dengan kerjaya aku sebagai seorang ghostwriter. Dengan niat membantu ekonomi keluarga kami.
    Itu lah kisah aku, kebetulan pula ada yang bertanya kan. Terus lah kita cerita kat sini.

                        Masya allah, aku demi ilmu memang sanggup bayar. Apa sahaja, janji aku boleh berikan yang terbaik untuk client yang menggunakan servis ghostwriting aku. Dari kelas-kelas berbayar yang aku sertai itulah, bisnes aku berkembang.

     

    6.4       Lebih dari 10 kali kena Reject untuk dapatkan job ebook

     

    Lebih 10 kali aku kena reject untuk job ebook tau. Sehingga lah aku berputus pada suatu hari. Dalam hati dah cakap, bukan rezeki aku untuk menulis ebook. Walaupun pahit untuk aku telan, namun terpaksa reda. Aku 'Move On' jer lah. Prospek dah reject aku, takkan lah aku nak paksa prospek suruh ambil servis aku kan?

     

    Titik permulaan ini lah, aku duduk dan muhasabah diri, cari kenapa kena reject. Dan aku upgrade skill, dan alhamdulillah. Tahun 2021, baru lah skill aku sebagai penulis ebook prospek  nampak. Masya allah tabarakallah. Aku menulis untuk 2 ebook bisnes seorang Datin, dan  1 ebook panduan kerjaya daripada client di Abu Dhabi.

     

    6.5       Dapat Ghostwriting Job ebook dalam English

     

    Tabarakallah. Pertama kali aku menerima projek menulis ebook dalam English. Jika diikutkan hati, memang aku tidak mahu buat. Oleh sebab client  percayakan aku, jadi aku terima satu job ini. E-book ini client professional. Niche pun aku focus iaitu psikologi, itu yang client percayakan aku. E-book ini jualan bagi pasaran Overseas. Alhamdulillah, aku menulis dalam 2 versi iaitu English dan Bahasa Malaysia.

     

     

    3 Tahun Bergelar Ghostwriter

     

    Sepanjang 3 tahun dengan kerjaya Ghostwriter, memang banyak dugaan yang aku lalui. Iaitu keguguran 2 kali, dan kami satu keluarga di serang Covid19.

     

    Tidak semua orang sukakan kejayaan kita, di sini aku dapat melihat dengan lebih jelas. Dalam tempoh 3 tahun itu, aku menerima fitnah 2 kali. Mungkin orang tidak sukakan dengan cara aku yang terlalu straight dalam kerjaya ini.

     

    Rakan penulis pun ada yang rasa terancam dengan aku. Entah lah apa salah aku. Mungkin allah nak angkat lagi martabat aku yang lebih baik daripada sebelumnya. Bercakap dan menyampaikan sesuatu yang tidak benar boleh menunjukkan sikap anda yang tidak professional.

     

    Bagi aku, aku berkawan dengan semua orang. Tidak kisah lah, orang tu dalam bidang yang sama ke. Aku lagi suka berkawan macam tu, supaya aku mudah nak pass job jika bersesuaian dengan skill masing-masing. Networking aku suka bina di mana-mana platform media sosial, dan bernetwork bukan semata-mata untuk dapatkan job tau. Itu tanggapan yang salah!

     

    Sebab itu lah, aku suka melihat portfolio atau Resume mereka terlebih dahulu sebelum aku pass job. Buat pengetahuan anda, syarikat-syarikat besar atau prospek yang tidak mengenali freelance itu sendiri pun bertanya portfolio. Dalam portfolio itu ada di tulis pengalaman kita sebagai freelance. Dan, jika freelance atau penulis gagal tunjukkan bermakna freelance tersebut tidak jujur dalam industry dia.

     

    Aku sendiri pun, jika ada pihak Digital Marketing ingin bekerjasama pun mereka ingin melihat portfolio dan sample hasil penulisan. Jika mereka berpuas hati, deposit mereka bayar terus.

     

     

    Seperti yang aku perkatakan di awal entri, kerjaya ghostwriter tiada yang mudah. Pengalaman aku sebagai penulis e-book ghostwriter yang lebih 10 kali kena reject dan akhirnya, ia menjadi sumber rezeki iaitu e-book ghostwriter selain servis menulis lain yang aku tawarkan. Anda nak juga jadi macam aku pun boleh, kena rajin hadiri kelas-kelas berbayar. Korbankan sedikit masa untuk kecapi kejayaan yang mendatang. Paling utama, jangan sesekali merasa sombong apabila berada di atas, sentiasalah menjadi seorang penulis yang baik hati serta menyenangkan orang lain. 

     

     

     

     

    Post a Comment