Sebelum menjadi Blogger



Scroll facebook,ternampak gambar lama naik di newsfeed Facebook.Motif? Baru teringat.Yang Ina ni pernah chubby satu masa dahulu.Hahaha.. Masa ni Ina dah berhenti kerja.



Aktif Berniaga


Waktu ni..,ina mempunyai seorang anak.Ehehehe.. tahun 2013.Penghujung tahun.Masa ni juga,ina busy dengan menjual produk kesihatan dan MLM (Beauty Essence kalau tak silap) aktif jadi dropship ketika ini.

Blog sudah ada masa ni,ina create semasa 2013 tapi di blog nurimanqhaisara.com . Bisnes ina mula buat blog terlebih dahulu,selepas itu.Barulah ina fokus kepada Facebook. 




Blog Boost Jualan



Alhamdulillah..,majoriti order yang ina dapat ketika itu adalah 100% dari sumber carian customer dari google.Siang malam ina Cod barangan Customer ketika itu. Walaupun tak mahir dalam dunia blogging,sekurangnya..,ina usahakan update juga stok yang masuk di blog.Di blog,lengkap dengan segla details berkenaan produk dan testimoni.

Majoriti pembeli,yang membeli akan dapatkan segala info di blog.Mudah jer kan?


Ditindas oleh STOKIS



Pernahlah suatu ketika,ina di tindas oleh stokis tersebut.Ini membuatkan ina jadi semakin malas lah duduk di bawah orang.Dropship kepada MLM tersebut.Penat tau,buat sales di atas tiket dropship.Kali pertama dan kedua okay lagi.Dapat juga komisyen.Selepas itu, beberapa ribu point ina berjaya hasilkan sales bulab.Tuptup,stokis kata....,payment akan dibayar pada bulan berikut..iaitu bulan seterusnya.Errmmm,pelik sangat Masa tu.


Dan kedua,pasal stokis juga.Dia yang ambil ina sebagai agen produk kesihatan.Lastnya...,secara terang terangan sailang(secara terang terangan) bila bakal customer minta PM harga di ruangan komen tersebut.Mestilah customer nak harga dari stokis kan? Haihh..Dunia dunia.. 




Mati! Fullstop..



Selepas beberapa tahun kebelakangan ini,bagi ina.Untuk berbisnes semakin pupus di dalam diri.Betul-betul cuci tangan.Sebab berniaga hanyalah suka-suka..akhirnya penat yang dapat..hahahah. Sepanjang berniaga ina pernah jadi dropship dan agen sahaja.Pernah mejual produk kosmetik,MLM dan roti/biskut raya.


Huuuhhh~ sekarang ni.Biarlah ina jadi surirumah sahaja.Penat dah.Jangan lah lagi orang yang bertanya dan offer suruh jual macam-macam.Ina sudah tak berminat lagi. Tapi kalau korang nak ina tulis mengenai produk jualan di ruangan blog ina ni,boleh jer tau.Emel terus ina yer.. (norazlinaina323@gmail.com)..



Ohh okay,berbalik kepada gambar diatas itu,Ina dalam proses naikkan berat badan.Ehehehe..Insyallah. Harap janganlah jadi macam tilam gebu.Maklumlah,Ina ni jenis dari baka yang bila membesar.Bahagian bawah akan membesar terlebih dahulu.Eheheehehe.. 

Catat Ulasan

6 Ulasan

Rabiahtul adawiyah berkata…
Lama dah kak berblogging tahun 2013

rabia start menulis blog tahun 2016
Shalimar Yusof berkata…
banyak pengalam jatuh bangun rupanya
azlina ina berkata…
itulah...,cuma tak kerap menulis.Hanya 2 atau 3 bulan sekali pada tahun 2013..hikhikhikhik
azlina ina berkata…
yupppp....,semakin penat.Akhirnya,pencenlahh.Duk depan PC lagi bagus dah tak payah jumpa customer.hikhikhikhik
Farhana Jafri berkata…
ada risiko juga ye jadi dropship ni. Btw, cantik je kak ina masa chubby
azlina ina berkata…
yup..mana mana pun bisnes,ada risiko. Antara kuat dan tidak jer yang mampu hadapi.Heheheeh..,gambar masa pertengahan 20an..hihhihi.