Selaku individu yang menulis ayat iklan, ayat pukau, ayat promosi, mahupun ayat tarik pelanggan. Mereka lebih dikenali sebagai copywriter. Tidak dinafikan, menulis copywriting memang susah. Nak khatam subjek ini pun sampai boleh berasap otak. Dalam artikel ini, saya nak ceritakan perjalanan sebagai copywriter sejak tahun 2020. 



ayat-tarik-pelanggan

 





 Artikel lain : Servis penulis upahan 




Nak panggil orang datang kedai, datang ke restoran, menggunakan servis dan produk. Perlu menggunakan 'Ayat Tarik pelanggan' atau copywriting. Saya selaku penulis, pun menggunakannya sewaktu bercakap dalam video tiktok.



 

Pada awal penglibatan, saya belajar dengan orang yang salah dalam dunia copywriting. Sebenarnya, copywriting mempunyai banyak jenis dan struktur. Ia bukan sekadar storytelling dan jenis AIDA sahaja. Teringat dahulu, sekitar tahun 2021. Semua contoh copywriting saya direject oleh prospek. Bayangkan betapa sedihnya saya ketika itu.

 

 

Tetapi bagus juga saya direject, jika tidak saya mungkin takkan berusaha untuk upgrade ilmu copywriting. Sehingga sekarang lebih 100 copywriting saya sudah menulis bagi pihak pelanggan. Termasuk dalam niche produk kesihatan, kecantikan, restoran, pasaraya, klinik, bengkel kereta, aksesori kereta,hartanah dan niche marketing. 

 

Sudi bekerjasama dengan pihak lain bagi menulis copywriting ayat tarik pelanggan

 

Berpengalaman dengan  permintaan menulis bukan sahaja daripada founder produk dan pemilik syarikat, bahkan pihak agensi ada juga menggunakan servis menulis saya bagi pihak pelanggan mereka pula.

 

Agensi pengiklanan biasanya mahu saya membekalkan copywriting dalam niche servis iaiu perniagaan yang melibatkan pelanggan yang mempunyai kedai fizikal. Ada juga yang selitkan content bagi media sosial facebook. 

 

Jenis-jenis copywriting Ayat tarik pelanggan

 

Saya juga menawarkan servis copywriting selain di facebook dan Instagram. Turut menerima copywriting bagi menarik pelanggan di whatsapp dan juga website. 

 

Jika copywriting di website, saya sediakan dalam format SEO ( Search Engine Optimization ) . Copywriting begini, saya akan menulis berdasarkan kata kunci ( keyword ) yang bersesuaian dengan tajuk utama. Akan melalui research keyword yang bersesuaian dalam niche prospek. 

 


testimoni-ayat-tarik-pelanggan





Copywriting dalam pelbagai market dan audiens

 

Khas buat prospek yang mahu menggunakan servis copywriting daripada saya. Copywriting yang dibina oleh saya, turut membuat research keatas bisnes mereka. 

 

Jadi, copywriting yang saya sediakan ini mampu menghasilkan jualan. Insya allah, jika maklumat yang saya terima dengan tepat. Kerana menulis copywriting ada seninya tersendiri. Ia bukanlah menulis seperti artikel mahupun kapsyen di laman media sosial. 

 

Selain itu juga, copywriting perlu ditulis mengikut sasaran audiens. Adakah suspek, prospek dan juga pelanggan. Setiap target audiens berlainan keinginan dan masalahnya tersendiri. Juga saiz bisnes prospek. 

 

 Jika produk atau bisnes kalian tiada persaingan, boleh gunakan headline copywriting macam dalam video ini : 


 


 

 

Penulisan berasaskan format SEO

 

Oleh itu juga, disebabkan minat saya yang mendalam dalam penulisan. Turut mengembangkan kemahiran dalam SEO. Jadi, selain menulis copywriting. Saya juga penyedia bahan bertulis berasaskan format SEO seperti menulis ebook, SEO Copywriting dan artikel mesra SEO. Oh ya, penulisan ayat tarik pelanggan di media sosial, saya tidak menggunakan SEO, kerana mengikut kesesuaian.

 

 

Misi saya sebagai penulis adalah penyedia bahan bertulis dengan format SEO kepada pelanggan. Sama ada pihak pertama ataupun pihak ke-2.

 

 

Kesimpulannya, ayat tarik pelanggan adalah satu alat pemasaran terpenting dalam seni menjual zaman digital. Tanpa ayat yang menarik, tiadalah pelanggan yang datang dan menggunakan produk dan servis kalian. Kerana ayat ini juga mampu buat audiens yang membacanya terus bertindak.



ayat-tarik-pelanggan


 

Nak belajar menulis sendiri headline copywriting. Dapatkan segera 105 template headline Copywriting

 

 

Bagi mereka yang mahukan copywriting, terus whatsapp ke sini > wasap.my/60189107161/Ayattarikpelanggan

 

Mahukan artikel mesra SEO, ke sini > wasap.my/60189107161/nakartikelSEO

 

Mahu upah tulis ebook > wasap.my/60189107161/tulisEBOOK

 

Facebook  :  Nor Azlina Mohd Ali

 

Blog niche marketing  : www.azlinaghostwriter.com